Private Blog Network ya da Türkçeleştirilmiş ismi ile Özel blog ağı (PBN), yalnızca başka bir web sitesine backlink sağlamak için oluşturulmuş paravan blog web sitelerine verilen addır. PBN’ler Google arama sonuçlarını manipüle ederek anahtar kelimelerde web sitelerini hızlı bir şekilde üst sıralara çıkarmayı hedefleyen black hat seo (siyah şapka seo) stratejilerindendir. PBN web siteleri genellikle güçlendirmek istediği web sitesi ile aynı nişte yer alan web siteleridir. Buradaki fikir, web sitesinin arama motorlarının gözünde algılanan otoritesini yapay olarak artırmaktır.
SEO’lar, yeni web siteleri oluşturarak veya backlink açısından güçlü eski alan adlarını domain auction’lardan (alan adı açık arttırmaları) satın alıp o web sitesini eski haline getirerek tekrar canlıya alarak bu web sitelerinin otoritelerinden yararlanıp hedefledikleri web sitelerinin google sıralamasını arttırmak için kullanırlar.
PBN oluşturmanın temel prensibi paravan web sitelerini oluşturup index almasını sağlayıp sonrasında da Money Site’lerine (Para Kazandıran Site)lerine backlink (geri bağlantı) çıkışı sağlamaya dayanır.
PBN’leri kullanan kişiler genellikle bu taktiği, bağlantı kurma çabalarının “tam kontrolünü” ellerinde tutmak için kullanırlar. Bunu şu şekilde düşünün: Özel bir blog ağı, bağlantı kazanmak yerine, istediğiniz zaman, istediğiniz tam bağlantı metniyle sitenize bağlantıları yönlendirebileceğiniz anlamına gelir.
Google Sıralama Sonuçları açısından oldukça önemli olan Backlinkleri tam kontrollü bir biçimde istediği sayfayı güçlendirmek için kullanmak ilk başta kulağa dahice geliyor değil mi? Ama iş asla o kadar kolay değil. PBN ağları Google’un hiç sevmediği bir SEO Stratejisidir çünkü tamamen arama sonuçlarını manipüle etmek üzerine kurulmuştur. Eğer iyi bir şekilde PBN ağları oluşturamadı iseniz ve Google size gelen backlinklerin PBN ağları sayesinde geldiğini anlarsa sonucu Google cezaları ile sonuçlanır ve bu oldukça kötüdür.
SEO için PBN’lerin kullanılması, Google’ın Web Yöneticisi Kalite Yönergelerini açıkça ihlal eder ve ağır cezalara yol açabilir. Ama insanlar hâlâ bunları kullanıyor ve onlar hakkında konuşuyorlar. Neden? Hadi anlamaya başlayalım
PBN Ağları Google Web Yöneticisi Kalite Yönergelerini İhlal Eder Mi?
Kısaca Cevap: EVET PBN Ağları oluşturmak Google Web Yöneticisi Kalite Yönergelerini ihlal eder bu yüzden PBN ağları oluşturmanızı kesinlikle önermiyoruz!
Google’ın bağlantı spam kuralları şunları belirtir:
“Google Arama sonuçlarındaki sıralamaları değiştirmeyi amaçlayan her türlü bağlantı, bağlantı spam’i olarak değerlendirilebilir. Bu, sitenize giden bağlantıları veya sitenizden giden bağlantıları değiştiren her türlü davranışı içerir.”
PBN Ağları açıkça bu rehberin kapsamına girmektedir.
Google Backlinklerin kazanılmasını önemser. Ücretli Backlink satın almak veya PBN’ler aracılığı ile kendinize backlink kazandırmak Google tarafından arama sonuçlarını manipüle ettiğinden dolayı kabul edilemez ve tespit edilmesi durumunda Google Cezalarına neden olur.
PBN’lerden gelen backlinkler Google arama sonuçlarını değiştirmeye çalışır. Bu bağlantılar kazanılmaz. Siteniz adına webmasterlar tarafından yerleştirilirler.
PBN web siteleri gerçek bir değer sunmaz ve tek amaçları hedef web sitelerini üst sıralara taşımaktır. Yüksek kaliteli, alakalı bağlantılar kazanmanın en iyi yolu benzersiz, değerli içerik oluşturmaktır bu şekilde kazanılan backlinkler değerlidir ve uzun vadede size ciddi kazanımlar elde ettirir.
Ayrıca, çoğu insanın gerçek web siteleri muhtemelen spam içerikli PBN sitelerinden daha güvenilirdir. PBN bağlantıları, harika içeriğin sonucu olarak editoryal olarak yerleştirilmiş bağlantılar değildir. Arama sıralamalarını yapay olarak etkilemenin bir yoludur. Kısa vadede çok etkili gözükse bile uzun vadede size yarardan çok zarar sağlayacaktır.
PBN Ağları Oluşturmanın Riskleri Nelerdir?
Peki PBN bağlantıları Google’ın yönergelerini ihlal ederse riskler nelerdir? Bunları size açıklayalım.
1- Siteniz Ceza Alabilir ve Sıralama Kaybı Yaşanabilir
Manipülatif bağlantı kurma taktikleri aşırı olduğunda siteniz cezalandırılabilir ve manuel işlemle vurulabilir.
Böyle bir durumda sayfalarınız (veya sitenizin tamamı) daha alt sıralarda yer alabilir, hatta arama sonuçlarından tamamen çıkarılabilir. Bu durum Sandbox Süreci ile karıştırılmamalıdır. SandBox durumunda Google sizin web sitenizin güvenilirliğinden emin olana kadar web sitenizi sıralama sonuçlarında göstermez fakat sıralama sonucunuz bellidir. Sandbox süreci bittikten sonra Google size hak ettiğinizi düşündüğü konumda gösterim vermeye başlar fakat ceza alındığı durumlarda Google arama sonuçlarını manipüle ettiğinize kanaat getirmiştir ve bu durumdan kurtulmak oldukça zordur.
Böyle bir durumda önce zararlı backlinklerinizi tespit etmeli sonrasında Google disallow aracı ile zararlı backlinkleri reddetmelisiniz. Bu süreçten sonra backlink yapınızı organikleştirmek ve kaliteli içerikler oluşturarak tekrardan web sitenizi yüksek sıralamalara getirmeye çalışmalısınız. Bu iş oldukça uzmanlık gerektiren bir iştir. Böyle bir durum başınıza geldi ise ekibimiz ile bir ön görüşme planlayın ve SEO Danışmanlığı alarak bu durumdan nasıl kurtulacağınızı birlikte organize edelim.
Siteniz ceza alması durumunda Google, Google Search Console’daki “Manuel İşlemler” raporunda sizi bilgilendirebilir bazı durumlarda bilgilendirme yapmaz ama yine de ceza vermiş olabilir. Bunu en iyi anlamanın yolu Google Console’dan gösterim düşüşü yaşadığınız zamanı bulmak ve bu zaman aralığından önce yaptığınız hareketlerden neyin etki ettiğini bulmak ve hatayı düzeltmektir.
Google yılda genellikle 2 büyük Core Update yayınlar ve yıl içerisinde birçok küçük güncelleme sunar bu güncellemeleri takip etmeniz ve eğer ki bir güncelleme sonrasında düşüş yaşamış iseniz güncelleme dosyasında sizin düşüşünüze sebep olan problemi tespit edip çözmeniz gerekmektedir.
Google’dan siteniz ceza almış ise muhtamalen Google Console’unuzda şöyle bir hata görmüş olacaksınız.
Manuel bir işlemden kurtulmak için sorunu düzeltmeniz (bağlantıları kaldırmanız veya bir reddedilen dosya göndermeniz) ve yeniden değerlendirme isteğinde bulunmanız gerekir. Yeniden değerlendirme başarılı olsa bile sayfanız orijinal sıralamasına dönmeyebilir. Yapabileceğiniz en iyi şey, daha iyi sıralamalara ulaşmak amacıyla faydalı, alakalı içerik oluşturmaktır. Profesyonel ipucu: Yalnızca “doğal olmayan bağlantı” manuel işlemiyle karşılaştıysanız sayfaları reddedin. Veya doğal olmayan bağlantılarınızın olduğunu biliyor ve bildirimin önüne geçmek istiyorsanız. Sayfaların reddedilmesi sıralamaları etkiler; bu nedenle her zaman Google’ın yönergelerini izleyin ve son derece dikkatli ilerleyin.
2- Backlinkleriniz Google Tarafından Göz Ardı Edilebilir
Backlinkler normal şartlarda direkt olarak link building’e(link inşası) dahil olur ve sıralama sonucunu etkileyen önemli parametrelerdir. Backlinklerin göz ardı edilmesi demek Google backlinkten gelen gücü 0 olarak kabul eder ve yokmuş gibi davranır. Böylelikle backlink’in size pozitif ve ya negatif bir katkısı olmaz tamamen nötr olur. Google’ın algoritması bir backlink’in doğal olmadığını düşünüyorsa onu tamamen görmezden gelebilir. Bu, backlinkinizin sıralamanız üzerinde bir etkisi olmayacağı anlamına gelir. Olumlu ya da olumsuz.
Google’dan John Mueller daha önce Google’ın doğal olma ihtimali olmayan bağlantıları göz ardı ettiğini doğrulamıştı.
Ayrıca Google’ın artık çok sayıda reddedilen dosyadan elde edilen verilere sahip olduğunu da unutmayalım. Uzun yıllardır SEO’lar, arama motorunun doğal olmayan bağlantıların kaynaklarını daha iyi anlamasına yardımcı oluyor.
Bu Kadar Riskli iken Neden İnsanlar Hala PBN Ağlarını Kullanmaya Devam Ediyor
İlgili riskler göz önüne alındığında, muhtemelen bazı SEO’ların neden hala geri bağlantı almak içinPBN ağlarını kullandığını merak ediyorsunuzdur kesin şimdi de bu soruna cevabı verelim.
1- Doğal Yollarla Backlink Kazanmak Çok Zor
Kaliteli backlinkler kazanmak oldukça zordur ve çok fazla zaman alır. En önemli sebeplerinden biri de hiçbir zaman size garanti sonuçlar vermez işe yarayıp yaramadığını direkt olarak görmek mümkün değildir sadece analiz edilebilir.
Kaliteli ve yüksek otoriter backlinkler kazanmak için şunları yapabilirsin
- Guest Post Talebi Oluşturma: Yararlı bir içerik oluştur ve web siteleri ile e-posta yoluyla iletişime geç ve yazının yayınlanmasını talep et yazı içerisinde de ilgili alanlar ile ilgili kendi web sitene giden bir backlink ekle.
- Dijital PR Oluştur:: Press Release yayın yapan haber sitelerinden bir tanıtım yazısı talep et bu yazılara bağlantını ekle. Bu yazılar genellikle nofollow ve ya sponsored tagi ile verilir fakat bazı durumlarda nofollow linkler de değerlidir 🙂
- Kırık bağlantıları Tespit Et: Yüksek otoriter web sitelerinin yazdıkları blog yayınlarda bazı linkler kırık olabiliyorlar bu linkleri tespit et ve mail yolu ile web sitesi ile iletişime geç kırık linki tespit ettiğini söyle ve bunun yerine kendi backlinkinin yerleştirilmesini sağla.
Bunlar gibi birçok yol var bu yollar zorludur fakat elde edilebilmesi zor şeyler de her zaman değerlidir.
Doğal yollarla kazanılan backlinklerin genellikle ortak noktaları İlgili gazetecilere, blog yazarlarına veya web sitesi sahiplerine ulaşmayı ve onları içeriğinize bağlantı vermeye ikna etmeye çalışmayı içerirler.
Bu tekniklerin tamamı bir içerik parçasının farkındalığını artırmaya yöneliktir. Ve alıcının onu bağlantı verecek kadar beğenmesini umuyoruz.
Ancak bu, sonuçların öngörülemez olduğu anlamına gelir.
En iyi çabalar bile ayda veya üç ayda belirli sayıda bağlantının döndürüleceğini garanti edemez.
Öte yandan PBN kullanmak daha fazla kontrol ve daha az belirsizlik sağlıyor gibi görünebilir. Ancak yine de kaliteli geri bağlantılar kazanmak adına bundan kaçınmanızı öneririz.
2- Ayarlanabilir Anchor (Bağlantı Metni) Oluşturma
Anchor ya da Türkçedeki karşılığı ile Bağlantı metni, tıklandığında başka bir sayfaya yönlendiren, genellikle altı çizili olan bir köprüdeki metindir. Google bir web sitesinin ne ile ilgili olduğunu genellikle backlink verilen bağlantı metinlerini inceleyerek karar verir. Bu sebepten dolayı bağlantı metni çok önemlidir.
PBN’lerin en büyük avantajlarından backliink verilecek sitenin bağlantı metnini istediğiniz gibi ayarlayabilmenizdir. Bu yüzden bazı insanlar PBN’lere yöneliyor. Birçok PBN sahibi, her bir geri bağlantı için istediğiniz bağlantı metnini seçmenize izin verecektir.
Bağlantıları editoryal olarak kazanıyorsanız, gazetecilerin ve web yöneticilerinin bazen aşağıdaki gibi bağlantı metni kullandığını göreceksiniz:
- “Buraya tıklayın”
- Bir makalenin başlığı
- Çıplak URL
- Bir işletme adı
- Anahtar Kelime
Ve SEO’lar anlaşılır bir şekilde anahtar kelime açısından zengin bağlantı metnini tercih eder.
Google’a sayfa hakkında bağlam sağlayan, anahtar kelime açısından zengin bağlantı metni içeren geri bağlantılar istiyorlar. Doğal yollarla kazanılan backlinklerde anchor’u istediğiniz gibi belirlemek neredeyse imkansızdır.
PBN Ağları Hakkında Yanlış Bilinenler
PBN’ ağları ile ilgili risklere rağmen SEO topluluğunda hala çok fazla kafa karışıklığı var. Birçok insan PBN ağları hakkında bir sürü yanlış bilgiye sahip şimdi bu yanılgıları ortadan kaldıracağız ve size gerçekleri açıklayacağız
PBN Bağlantıları Sıralamanıza Yardımcı Olmayacak
Bu konuda dürüst olmakta fayda var PBN ağındaki bağlantılar Google’ın yönergelerini ihlal etse de sıralamada yer almanıza yardımcı olabilirler.
Sitenizin sıralamasını yükseltme olasılıkları yüksektir. Fakat burada önemli nokta artış muhtemelen geçicidir ve Google bağlantı kaynağınızın PBN olduğunu fark ederse bu bağlantılardan kazandığınız gücü elinizden alacaktır ve uzun vadede sıralama kaybı ile sonuçlanması muhtemeldir.
PBN kullanarak bağlantı oluşturmak risklidir. Ve en kötü senaryoda, Google bunları keşfettiğinde sıralamanız düşecektir.
Algoritma (veya manuel inceleme yapan kişi) doğal olmayan bir etkinlik tespit ederse sitenizin Google SERP’lerindeki görünürlüğünde büyük olasılıkla keskin bir düşüş göreceksiniz.
Google, PBN Ağlarını Kolayca Tanıyabilir
Google’un çok gelişmiş bir robot olduğunu hatırlayın. Google PBN ağlarını çeşitli şekillerde tanımlayabilir. Çoğunlukla, yalnızca bağlantı oluşturmaya yönelik bir grup siteye işaret edebilecek siteler arasındaki ayak izlerini ararlar. Yani bir PBN ağı sadece bir web sitesine link verecek şekilde yapılmış ve hiçbir şekilde farklı içerik barındırmıyorsa Google kolaylıkla bu backlink kaynağının PBN olduğunu anlar ama gerçekten çok iyi gizlenmiş PBN ağları da var ve Google bunların PBN ağı olduğunu keşfedemiyor.
Google bir backlink kaynağının PBN olup olmadığını anlamak için Aradıkları ayak izleri şunları içerir:
- Paylaşılan IP adresleri
- Aynı web barındırma sağlayıcısı
- Açık artırma sitelerinden satın alınan alan adları
- Üçüncü taraf bağlantı analizi araçlarını engelleme
Bunlar gibi Google birçok ayak izini tarar ve bağlantıları inceler ve PBN ağlarını keşfetmeye çalışır PBN ağları oluşturan SEO’lar, Google’ın genellikle PBN’leri nasıl tespit ettiğini biliyor. Ve bu ayak izlerini mümkün olduğunca önlemek (veya ortadan kaldırmak) için çalışıyorlar.
Ama bu konunun dışında.
Google, düşük kaliteli bağlantıları belirleme konusunda giderek daha iyi hale geliyor. Nereden geldiklerine bakılmaksızın. PBN ya da değil.
Ve Google bu tür geri bağlantıları tamamen görmezden gelecektir.
Yani PBN cezalandırılmasa bile bu bağlantılar sayılmayacaktır. Boşa giden çok fazla zaman ve para var.
Riske değmez. Düşük kaliteli bağlantı şemaları nadiren zamana karşı dayanıklıdır.
Ücretli olan bütün bağlantılar PBN Ağlarından Gelir
Ücretli bağlantılar PBN ağlarından gelebilir fakat gelmeyedebilir bu asla bir kesinlik bildirmez.
Birçok blog yazarının açıkça bağlantı veya sponsorlu yayın sattığı bir dünyada çalışıyoruz. Ancak bir bağlantı veya sponsorlu gönderi satan her site bir PBN’nin parçası mıdır?
Kesinlikle hayır.
Bununla birlikte, bağlantılar için ödeme yapmak neredeyse her zaman Google’ın resmi kurallarına aykırı olacaktır.
Bir PBN’den gelip gelmediklerinden ziyade zaten Google para verilip satın alınan hiçbir backlinki istemiyor.
Birbirine Bağlantı Veren Tüm Site Grupları PBN’lerdir
Alın size mükemmel yanlış bilinen bir bilgi daha. Bir işletmenin birden fazla web sitesine sahip olması ve bu siteleri birbirine bağlaması alışılmadık bir durum değildir eminim etrafınızda da bunun bir sürü örneği vardır.
Bu bağlantılar çoğunlukla doğal değildir. Ve mutlaka bir PBN oluşturmaları gerekmez.
Pek çok şirket birden fazla web sitesi işletiyor ve sitelerden herhangi birinin ziyaretçilerinin diğer ilgili siteleri keşfetmesini sağlamak doğaldır.
Bu diğer web sitelerine olan bağlantılar genellikle bir web sitesinin footer alanına yerleştirilir.
Genel olarak bu konuda endişelenmenize gerek yoktur. Veya mülkleriniz arasındaki bağlantıyı durdurmanız gerekmiyor.. Doğal olduğu ve manipülatif bir şekilde yapılmadığı sürece.
Bir grup site, yalnızca birincil amaç arama sonuçlarını değiştirecek bağlantılar oluşturmak olduğunda PBN ağı haline gelir.
Web Sitenizde PBN’lerden Bağlantılar Varsa Ne Yapmalısınız?
Sitenizin PBN’den veya diğer düşük kaliteli kaynaklardan bağlantılar içerdiğini düşünüyorsanız bunları bulup harekete geçmek iyi bir uygulamadır. Bunu yapabileceğiniz bir sürü SEO Aracı bulunmaktadır. Ahrefs ya da SEMRush bu konuda en başarılı olan SEO Araçlarındandır.
Eğer bu konuda bir yardıma ihtiyacınız varsa WebGuide olarak sizin için bir yol haritası oluşturabiliriz ve zararlı backlinklerinizi temizleyebiliriz.
Aşşağıdaki Makalelerde senin için faydalı olabilir bunları da okumanızı tavsiye ediyoruz.