Skip to main content

Anahtar kelimeler Arama Motoru Optimizasyonu(SEO)’nun kalbini oluştururlar. Siz hangi konuda içerik yazarsanız yazın eğer kullancılar sizin yazdığınız içerikler ile ilgili bir arama gerçekleştirmiyorsa o zaman Google’dan organik trafik elde edemezsiniz. Bu yüzden eğer amacınız Google’dan trafik elde edecek bir içerik oluşturmak ise içeriğinizi yazmadan önce yapmanız gereken şey “Anahtar Kelime Araştırması” yapmaktır.

İşte bu yüzden SEO Uzmanlarının öncelikli görevlerinin başında Anahtar Kelime Araştırması yaparak ilgilendiği kurumun “hedef anahtar kelimelerini” belirlemeleri gelir. SEO’da hata yapmanın maliyeti çok yüksektir. Yanlış anahtar kelimeleri seçerseniz, zamanınızı ve kaynaklarınızı boşa harcamış olursunuz. Bu yüzden Anahtar Kelime seçimleri oldukça kritiktir.

Bu kadar detay verince insan ister istemez korkuyor tabiki ama korkmayın. Anahtar kelime araştırması roket bilimi değildir. Aslında bu makaleyi okuyorsanız ortalama 30 dakika içinde anahtar kelime araştırması nasıl yapılır? hakkında kafanızdaki birçok soru işaretini gidereceğiz. Hadi O zaman Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır? Birlikte öğrenelim.

Anahtar Kelime Araştırması Nedir?

Eğer SEO’da yeniyseniz kafanızdaki ilk soru büyük ihtimalle “Anahtar Kelime Araştırması Nedir? olacaktır. Aslında bunun çok basit bir cevabı var. “Anahtar Kelime Araştırması Nedir?” sorusunu tek soran kişi siz değilsiniz tabiki. 

Özellikle SEO ile ilgilenen ve bu soruyu sizin gibi merak eden birçok insan var bu durumda “Anahtar Kelime Araştırması”, anahtar kelimesinin Google’da belli bir aylık aranma hacmine sahip olması demek. SEO ile ilgilenen insanlar SemRush verilerine göre “Anahtar Kelime Araştırması” aramasını ayda 260 kez yapıyor. Bu da bu kelimenin bir anahtar kelime olduğu anlamına geliyor. Çünkü bir arama sıklığı var. Ben de bu makaleyi yazarak SEO Konusunda kendini geliştirmek isteyen insanların önüne bu makaleyi çıkartmak istiyorum.

Peki Sadece ben mi çıkartmak istiyorum? Cevap: Hayır. Benim gibi SEO Uzmanları ya da SEO Danışmanlığı veren ajanslar tabiki bu anahtar kelime’de benim gibi sıralanmak isteyecektir. İşin doğası gereği bu da bir rekabet oluşturur işte bu rekabete de biz Anahtar Kelime Zorluğu(Keyword Difficulty) diyoruz. Yani bu kelimede Google’da sıralanmanın ne kadar zorlu olabileceği anlamına geliyor. 

O zaman bir anahtar kelime için iki önemli parametre olduğunu öğrendik. En önemli kriter anahtar kelimenin aranma hacmi(volume) ikinci önemli kriter de bu anahtar kelimenin Google’da sıralanmak için zorluğunu yani rekabet düzeyini gösteren Anahtar Kelime Zorluğu(Keyword Difficulty) parametresidir. Şimdi bu yazdıklarımdan yola çıkarak Anahtar Kelime Araştırması demek Yüksek hacimli ve tercihen düşük Anahtar Kelime Zorluğuna sahip anahtar kelimeleri tespit edebilme sanatıdır.

Anahtar Kelime Araştırması Neden Önemlidir?

Kimsenin aramadığı bir konu hakkında bir sayfa yayınlarsanız, bu makale Google’dan ve ya diğer arama motorlarından hiçbir şekilde trafik alamaz zaten bunu üst kısımda söylemiştik.

Web Sitelerinin bloglarına trafik çekemeyen webmasterların yaptığı en büyük hataların başında içeriği oluşturmadan önce “Anahtar Kelime Araştırması” yapmamış olması geliyor. Bu da içerik ne kadar faydalı olursa olsun Google ve diğer arama motorlarından trafik elde edilememesi ile sonuçlanıyor.

Bu sebeple içerik oluştururken ilk yapmanız gereken şey yazmayı düşündüğünüz konunun bir arama hacmi olup olmadığını araştırmak. Bunun için birçok ücretli ve ücretsiz SEO Toolu mevcut. Ücretsiz olanların başında Google Keyword Planner geliyor ve Google Keyword planner ile yazmak istediğiniz konunun anahtar kelimesini ve hacmini öğrenebilirsiniz. Bunu Udemy eğitim platformundaki “0’dan İleri Seviyeye SEO” kursunda detaylıca anlattım. 

Ücretli tool’lar arasında size in iyi sonuçları Ahrefs Keyword Explorer ve Semrush verecektir. Baştan söylemeliyim Ahrefs’in paketleri oldukça pahallıdır eğer çok yüksek bir bütçeyi yönetmiyorsanız Ücretsiz Ahrefs Anahtar Kelime Aracı’nı da deneyebilirsiniz. 

Anahtar Kelime Araştırması Yöntemleri

Anahtar kelime araştırmasının tabiki çok fazla teknik detayı vardır fakat teknik detaylardan önce kendinizi müşterilerinizin yerine koymalısınız. Sorunlarına çözüm bulmak için hangi sözcükleri ve ifadeleri kullanıyor olabilirler? Anahtar Kelime araştırması yapmayı algoritmik ve felsefik olarak anladığımıza göre şimdi teknik olarak anahtar kelime araştırması nasıl yapılır? birlikte öğrenelim.

Yöntem 1:  Google Önerileri ile Anahtar Kelime Araştırması

Google’da bir şey ararken aradığınız kelime ile ilgili Google size bazı öneriler sunar. Bu öneriler aslında insanların sizin yazdığınız kelimeyi tamamlayan en çok aranan sonuçları gösterir. Yukarıdaki örnekte “seo uzmanı” aramasını yaptık ve Google bizim yazdığımız kelime ile alakalı en ilgili uzun sonuçları bizim için gösterdi. 

Aslında anahtar kelime araştırması yapmanın en basit yoludur. Eğer nişiniz ile ilgili arama yaparsanız Google’un arama yaptığınız kelimeyi doldurmasına izin verin böylelikle uzun kuyruklu anahtar kelimeleri tespit edebilirsiniz. Nişiniz ile ilgili bütün uzun kuyruklu anahtar kelimeleri hedeflemeyi başarırsanız web sitenizin nişinizde otoriter olmasını sağlayabilirsiniz ve Topical Flow oluşturabilirsiniz.

Yöntem 2: Google Keyword Planner Kullanarak Anahtar Kelime Araştırması

Google Keyword Planner, aslında bir SEO(Arama Motoru Optimizasyonu) aracı değil SEM(Arama Motoru Pazarlaması) aracıdır. Google ADS için oluşturulmuş ve reklam verenlerin ilgili oldukları alanlardaki yüksek aranmaya sahip anahtar kelimeleri PPC(Tıklama Başına Maliyet) ve Volume(Aylık Aranma Sıklığı) gibi birçok yararlı paremetre ile birlikte tablo olarak size verir. Ücretsiz Anahtar Kelime Araçları arasında en kullanışlı olanlarından biridir. Şimdi Google Analytics kullanarak nasıl Anahtar Kelime Araştırması yapabileceğinize bakalım.

Google Keyword Planner sayfasına gidin. (Bu alanda bir Google ADS hesabınızın olması gerekmektedir eğer bir Google ADS hesabınız yok ise ilk olarak bir Google ADS hesabı oluşturun.)

Karşısınıza bu şekilde bir ekran çıkacak Yeni Anahtar kelimeleri Keşfedin’e tıklayın.

Şimdi önünüze bu şekilde bir alan çıktı. Burada Google Anahtar Kelime Planlayıcı size 2 alternatif sunuyor. İlk alternatif olan “Anahtar Kelimelerle Başlama”’da siz hedeflediğiniz anahtar kelimeleri bu kısıma eklemelisiniz. İkinci alternatif olan “Bir web sitesiyle başlayın” kısmında da herhangi bir rakibinizin URL sini kopyalayarak rakibiniz listelendiği anahtar kelimelerine göre bir analiz gerçeştiriyorsunuz. 

İki yolda oldukça etkilidir biz bu kısımda birinci yoldan gideceğiz. Anahtar kelimeler olarak “seo uzmanı” “seo danışmanlığı” google ads danışmanlığı” ve “arama motoru optimizasyonu” anahtar kelimelerini ekleyerek sonuçları görün’e tıklıyoruz.

İşlemleri gerçekleştirdikten sonra Google Anahtar Kelime Planlayıcısı bizim için potansiyel anahtar kelimeleri tespit etti. Daha iyi bir tablo görünümü için sağ üstte yer alan anahtar kelimele fikirlerini indir> ve Google E-Tabloları seçiyorum. Bu kısımda siz .csv formatı ile indirmeyi de seçebilirsiniz fakat Google E-Tablolar verilerinizi bulut sunucusunda tutabilmenize imkan sağladığı için bence kesinlikle bu yöntemi seçin bu yöntem sayesinde nerede olursanız olur Google Drive hesabınız ile E-Tablolara erişebilir ve tablonuzu güncelleyebilirsiniz.

Bir SEO Uzmanı çok fazla tablolar ve metinlerle uğraştığı için kesinlikle düzenli olmalıdır. Bu yüzden tablonuzu doğru isimlendirdiğinizden emin olun. Avg. monthly searches kısmına gelip sağ tıklayarak “büyükten küçüğe doğru sıralayın deyin” artık elinizde aylık aranma hacimleri yüksekten aşşağıya doğru sıralanmış anahtar kelimeler var. Bu anahtar kelimeleri inceleyerek Blog yazmaya uygun anahtar kelimeleri ayırın böylelikle Google Anahtar Kelime Planlıyıcısı aracı ile anahtar kelime analizi yapabilirsiniz.

Yöntem 3: Rakip Analizi ile Anahtar Kelime Araştırması

Sizinle aynı nişteki diğer rakiplerinizin hedeflediği anahtar kelimeleri tespit etmeye rakip analizi ile Anahtar Kelime Araştırması denir. Bu kısımda tekrardan Google Keyword Planner > Bir web sitesi ile başlayın alanına URL girerekte yapabilirsiniz fakat ben burada size yeni yöntemler göstermek amacı ile bir ücretsiz rakip analizi yapmayı ile anahtar kelime araştırması yapmayı birde ücretli bir SEO Aracı olan Semrush kullanarak rakip analizi yapmayı göstereceğim.

Ücretsiz Yöntem: rakip analizi yapmak istediğiniz web sitesini site:domainadı.com şeklinde aratın. site:domainadi.com araması ile web sitesinin Google dizinine eklenmiş bütün sayfalarını inceleyebilirsiniz. Bu sayfaların meta title’larını analiz edin ve hangi anahtar kelime ile ilgili yazıldığını tespit edin böylelikle rakibinizin hangi anahtar kelimeleri hedeflediğini görebilir ve siz de bu anahtar kelimeleri hedefleyebilirsiniz. 

Ben bu kısımda şirketim olan webguide için site:webguide.com.tr şeklinde bir arama yaptım fakat dizine eklenen sayfa sayısı çok fazlaydı peki sadece web sitesinin belirli aramalarını keşfetmemiz mümkün değil mi? Tabiki mümkün bunun için sorgumu şu şekilde özelleştiriyorum. site:domainadi.com “ilgili kelime” tırnak içerisinde Google’a bir şeyler yazarsanız Google’a sadece bu kelime geçen sayfaları göster demiş oluruz.

site:webguide.com.tr “seo” araması yaptığımda Google’a webguide.com.tr  sitesinin dizinindeki sayfalardan sadece içerisinde “SEO” geçen sorguları bana göster demiş oldum bu şekilde rakiplerinizin sadece belirli kelimelerdeki sayfalarını görerek anahtar kelime araştırması yapabilirsiniz.

SemRush kullanarak Rakip Analizi ile Anahtar Kelime Araştırması yapmak için; 

Semrush Web sitesine giriş yapın ve Domain Overview Alanına araştıracağınız web sitesinin URL’sini girin. 

Organic Research alanına tıkladığınız zaman domain adresinizi girdiğiniz web sitesinin hangi anahtar kelimelerinde hangi sayfalarının sıralandığını görebilir ve buna göre bir anahtar kelime araştırması yapabilirsiniz.

Leave a Reply